Τις τάσεις που επικρατούν στη διεθνή αγορά τάνκερ, ανέλυσε ο κ. Αλέξανδρος Σπονδυλίδης, Tanker Chartering Executive της Eastern Mediterranean Maritime Ltd, μιλώντας στο 3ο Διεθνές Σεμινάριο «Energy & Shipping» που διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το εξειδικευμένο μεταπτυχιακό του πρόγραμμα στην Ενέργεια.

Σύμφωνα με τον κ. Σπονδυλίδη, η εταιρεία του οποίου ιδρύθηκε το 1991 και ως το τέλος του 2016 θα έχει υπό τον έλεγχό της συνολικά 72 πλοία, η πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει δημιουργήσει μία νέα αγορά, καθώς τα ναύλα εκτοξεύθηκαν, ενώ αυξήθηκε η ζήτηση για πλοία και, ταυτόχρονα, μειώθηκε δραστικά το κόστος των καυσίμων. Σε ό, τι αφορά το μέλλον, εξέφρασε την ανησυχία του γιατί, όπως είπε, κτίζεται στόλος με υψηλούς ρυθμούς, ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχει ένα «παράθυρο αισιοδοξίας», αν παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα οι τιμές του αργού. Επίσης, ο κ. Σπονδυλίδης παρατήρησε ότι η ανοδική εταιρεία των ναύλων, ξεκίνησε από τα VLCC (πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού), ενώ, λόγω του φαινομένου του contango, αφαιρέθηκαν πλοία από τη spot αγορά για αποθήκευση αργού, και, παράλληλα, η αύξηση των περιθωρίων διύλισης, οδήγησε και τα διυλιστήρια σε ναύλωση μεγάλων πλοίων.

Σε ό, τι αφορά τις παραγγελίες, ανέφερε ότι αυτή την περίοδο έχουν παραγγελθεί νέα πλοία, ο αριθμός των οποίων ισοδυναμεί με το 25% του στόλου που βρίσκεται στη θάλασσα – πλοία που θα παραδοθούν μέσα στα επόμενα 2 με 3 χρόνια.

Από την πλευρά του, στην εισαγωγική του ομιλία στο « 3 rd International Seminar – Energy & Shipping», ο Πρόεδρος του ICC Ελλάς κ. Νικόλαος Βερνίκος, τόνισε ότι θα πρέπει να περιοριστούν οι εκπομπές θερμοκηπίου στη ναυτιλία προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για μείωση κατά 20% ως το 2020 και κατά 50% το 2050. Ζήτησε, επίσης, να εφαρμοστούν μέτρα στήριξης και να δοθούν κίνητρα για έρευνα και καινοτομία ώστε οι ΑΠΕ να γίνουν υπολογίσιμο μέγεθος και στη ναυτιλία. Επίσης, ο κ. Βερνίκος εκτίμησε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα τολμήσουν να παραγγείλουν μεγάλα πλοία που θα έχουν ως «καύσιμο» τις ΑΠΕ, με έμφαση – σε πρώτη φάση – στα μικρά πλοία (ως 10.000 τόνους).

Στις προοπτικές των παγκόσμιων αγορών πετρελαίου και φυσικού αερίου αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος και Εκτελεστικός Διευθυντής του ΙΕΝΕ κ. Κωστής Σταμπολής. Όπως τόνισε από το βήμα του « 3 rd International Seminar – Energy & Shipping» ο κ. Σταμπολής, τα επόμενα είκοσι έτη, τα ορυκτά καύσιμα θα παραμείνουν κυρίαρχα, με το φυσικό αέριο να αντικαθιστά σταδιακά τον άνθρακα, κυρίως, αλλά και το πετρέλαιο. Σε ό, τι αφορά ειδικότερα το φυσικό αέριο, ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ΙΕΝΕ επισήμανε ότι μακροπρόθεσμα οι τιμές μεταξύ πώλησης μέσω αγωγών και του LNG σταδιακά θα συγκλίνουν. Αναφορικά με το LNG, υπογράμμισε ότι από δευτερεύον θα γίνει μεσοπρόθεσμα ένα πρωτεύον καύσιμο. Η νέα παγκόσμια πετρελαϊκή τάξη, που έχει διαμορφωθεί τα δύο τελευταία χρόνια, διακρίνεται, σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Ινστιτούτου, από υπερπροσφορά και γεωπολιτικά ρίσκα.

Χορηγοί στο 3ο Διεθνές Σεμινάριο «Energy & Shipping» είναι η ΔΕΠΑ και το Πρόγραμμα POSEIDON MED ΙΙ LNG Bunkering Project, ενώ χορηγοί επικοινωνίας είναι το ενεργειακό portal www. energia. gr και το ναυτιλιακό site www. maritimes. gr

Πηγη: iene.gr